Tehnici pentru ca Tu sa fii mai sanatos

Iata cateva recomandari de la Asociatia Nationala de Sanatate Mentala care te ajuta sa reduci si sa faci fata stresului. Unele dintre aceste recomandari au efect imediat, in timp ce altele necesita timp. Este esential sa acorzi acestor tehnici timp, determinare si perseverenta si sa fii constient ca alegerile tale includ acceptarea sau schimbarea situatiei, la fel ca si reactia la ele.

  • Fii realist. Daca te simti coplesit de activitati, invata sa spui nu! Este posibil sa iti asumi mai multa responsabilitate decat esti capabil in acel moment.
  • Renunta la costumul de Superman/superwoman. Nimeni nu este perfect. Acorda-ti un moment de pauza. Intelege si atinge un echilibru referitor la ce iti doresti cu adevarat si nu ezita sa ceri sprijinul daca este necesar.
  • Nu Privi Foarte Departe – “fa pasi mici.” Aceasta filosofie poate face minuni pentru persoanele supuse stresului. Cateodata sau chiar zilnic rutina in munca pare fara control. Daca se intampla acest lucru, concentreaza-te pe fiecare sarcina in parte, nu pe toate odata. Pasii mici sunt mai usor de urmarit.
  • Acorda-ti pauze. Programeaza-ti timp pentru pasiuni.
  • Exercitiu fizic. Da, stiu ca ai auzit in mod repetat ca activitatea fizica este un instrument eficient de a rezolva probleme de sanatate. Insa stii din ce motiv? 20 pana la 30 minute pe zi elibereaza surplusul de tensiune si stres.
  • Construieste-ti un Stil de Viata Sanatos. Nutritia sanatoasa face diferenta. Combustibilul cu care iti alimentezi corpul va influenta modul in care te simti. Este adevarat – un mar pe zi tine doctorul departe.
  • Patrunde in Propria Spiritualitate. Multe persoane se bucura de linistea pe care o gasesc si ating atunci cand acced la propria spiritualitate.
  • Incearca sa nu Fii Prea Critic. Nu fii dur cu partenerul de viata, cu persoane apropiate, copii, sef sau colegi daca nu se ridica la inaltimea asteptarilor tale. Fiecare persoana este unica, are propriile puncte forte sau slabiciuni si propriul „bagaj“ de viata din experiente anterioare.
  • Comunica. Impartaseste-ti sentimentele. Este posibil ca tu sa nu fii singurul care are o zi proasta. De asemenea nu pierde contactul cu familia si prietenii.
  • Mergi la masaj. Ce mod minunat de a te elibera de stresul unei zile agitate si de a te bucura de beneficiile „puterii de atingere“.
  • Ia in considerare Consilierea. Multe persoane se simt inconfortabil atunci cand le este sugerat acest lucru, insa va rog sa nu va simtiti astfel. Exista persoane instruite din punct de vedere profesional pentru a va ajuta sa va reveniti. Amintiti-va, a cere si primi ajutor nu este un semn de slabiciune, ci o dovada de putere – deoarece iti oferi ajutor.
  • Evita stresul inutil: Nu orice tip de stres poate fi evitat si nu este sanatos sa eviti o situatie care trebuie clarificata. Vei fi surprins de numarul de factori de stres din viata ta pe care ai putea sa ii elimini.
  • Evita Oamenii care te Streseaza – Daca cineva exercita in mod continuu presiune in viata ta si nu esti capabil sa transformi aceasta relatie, limiteaza timpul petrecut cu acea persoana sau pune punct relatiei.
  • Controleaza Mediul – Daca stirile pe care le urmaresti iti provoaca o stare neplacuta, stinge televizorul. Daca traficul te streseaza, alege o ruta mai lunga insa mai putin stresanta. Daca a merge la piata este neplacut, achizitioneaza produsele online.
  • Micsoreaza lista de to do – Analizeaza-ti programul, responsabilitatile si sarcinile zilnice. Daca sunt prea multe, fa diferenta si stabileste ce anume „ar trebui“ si ce anume „trebuie“. Renunta la sarcini inutile de pe lista sau elimina-le cu desavarsire.
  • Exprima sentimentele in loc sa le reprimi. Daca ceva sau cineva te deranjeaza, comunica-i ingrijorarile intr-un mod deschis si respectuos. Daca nu exprimi sentimentele, va lua nastere resentimentul iar situatia va ramane aceeasi.
  • Fi dispus sa faci compromisuri. Atunci cand ceri cuiva sa isi schimbe comportamentul, fii dispus sa faci acelasi lucru. Daca amamdoi sunteti dispusi sa cedati putin, va exista posibilitatea de a gasi o cale comuna.
  • Reevalueaza problemele. Incearca sa observi situatiile stresante dintr-o perspectiva pozitiva. In loc sa te lamentezi de aglomeratia din trafic, consider-o o oportunitate de a lua o pauza si de a te regrupa, asculta postul de radio preferat sau bucura-te de putin timp cu tine insuti.
  • Priveste totul in ansamblu. Ai in vedere o perspectiva a situatiei stresante. Intreaba-te cat de important va fi pe termen lung. Va mai conta peste o luna? Un an? Merita oare sa te superi? Daca raspunsul este negativ, concentreaza-ti energia si timpul pe altceva.
  • Ajusteaza-ti standardele. Perfectionismul este sursa primara a stresului ce poate fi evitat. Opreste-te din a fi mereu pregatit pentru esec deoarece doresti sa atingi perfectiunea. Fixeaza-ti standarde rezonabile pentru tine si pentru ceilalti si invata sa accepti „destul de bine“.
  • Concentreaza-te pe pozitiv. Atunci cand stresul te doboara, dedica un moment si reflecteaza asupra lucrurilor pe care le apreciezi in viata, inclusiv calitatile si talentul propriu. Aceasta strategie simpla te poate ajuta sa mentii lucrurile in perspectiva.
  • Nu incerca sa controlezi incontrolabilul. Numeroase lucruri din viata nu pot fi controlate – in mod special comportamentul celorlalte persoane. In loc sa le evidentiezi acest lucru, concentreaza-te pe lucrurile pe care esti in stare sa le controlezi, cum ar fi de pilda modul in care reactionezi la probleme.
  • Priveste partea frumoasa a lucrurilor. Conform proverbului, „Ceea ce nu te omoara, te intareste“. Atunci cand te confrunti cu provocari majore, incerca sa le privesti ca pe niste oportunitati pentru o evolutie personala. In cazul in care alegerile tale nepotrivite au contribuit la o situatie stresanta, reflecteaza asupra lor si invata din greseli.
  • Invata sa Ierti. Accepta faptul ca traim intr-o lume imperfecta in care oamenii fac greseli. Nu te hrani cu resentiment si suparare, elibereaza-te de energie negativa prin iertare si mergi mai departe.
  • Pastreaza-ti simtul umorului. Aceasta include capacitatea de a fi autoironic. Actul de a rade ajuta corpul sa elibereze stresul printr-o multitudine de moduri.
  • Redu cofeina si zaharul. Cofeina care te „inalta“ si zaharul provoaca adesea in realitate o stare de spirit neplacuta si o scadere a energiei. Reducand consumul de cofeina, bauturile acidulate, ciocolata si zaharul, te vei simti mai relaxat si vei avea un somn profund.
  • Evita alcoolul, tigarile si drogurile. Medicamentele combinate cu alcool sau drogurile te pot ajuta sa te eliberezi de stres insa usurarea este doar temporara. Nu evita sau masca problema; confrunta-te cu orice problema cu capul sus si cu mintea lucida.
  • Dormi suficient. Somnul alimenteaza mintea, la fel ca si corpul. A te simti obosit poate mari stresul deoarece poate influenta o gandire irationala.

Important este urmatorul aspect: nu lasa anxietatea sa iti distruga viata.